Huisarts Oldenzaal

Een CRM-consultant inhuren: een goed idee, of toch niet?

Geplaatst op

De zoektocht naar het juiste CRM-systeem is zeker niet makkelijk. Maar of het aan te raden is om een consultant in te huren, dat leest u hier.

 

In een zee van potentiële CRM-leveranciers en bijbehorende systemen, is het vinden van een systeem dat echt bij jouw bedrijf past geen makkelijke opgave. Ieder systeem heeft immers zijn unieke, onderscheidende kenmerken. En probeer daar maar eens wat van te maken, als je weinig tot geen verstand hebt van software.

 

Soms besluiten bedrijven daarom om te vertrouwen op de diensten en kennis van een CRM-consultant. Wij kijken naar de voor- en nadelen van deze beslissing, en of dit ook voor jouw bedrijf een verstandige zet kan zijn.

 

Waarom een CRM-consultant?

Als je online gaat kijken, dan zal iedere CRM-leverancier zeggen dat zijn oplossing de beste is. Dus waar kijk je dan naar om te achterhalen of dit ook écht zo is? Voor veel bedrijven waarin men wellicht niet over diepgaande software-kennis beschikt, is dit geen makkelijke opgave.

 

Bedrijven kunnen om die reden besluiten om in zee te gaan met een externe CRM-consultant. Deze professionals kunnen duidelijk achterhalen waaraan jij behoefte hebt, en zullen deze wensen koppelen aan potentiële CRM-systemen. Een ander voordeel: jij kan je verder blijven focussen op je core business.

 

Extern advies: 3 voor- en nadelen

Laten we de belangrijkste voor- en nadelen van een CRM-consultant eens op een rij zetten. Weeg deze voor- en nadelen vervolgens met elkaar af: heeft u dit externe advies écht nodig?

 

Voordeel 1: middelen besparen

Het kost wat, maar het inhuren van extern advies betekent wel dat jij je op andere zaken kan blijven focussen. Iedere minuut die je zelf in de zoektocht moet investeren, is namelijk ook kostbaar.

 

Voordeel 2: kennis kopen

We hebben het al eerder benoemd, maar zeker binnen kleinere bedrijven beschikt men doorgaans niet over uitgebreide IT-kennis. Een adviseur kent de markt, leveranciers en systemen als geen ander en kan dus veel beter achterhalen welk systeem het beste bij je past.

 

Voordeel 3: een versneld traject

Als je een adviseur inschakelt, ruil je in essentie tijd om voor geld. Je stuurt de adviseur op pad; zij zijn vaak veel beter in staat om het traject zo snel mogelijk te voltooien.

 

Nadeel 1: advies kost geld

Extern advies is niet goedkoop en het is natuurlijk niet zo dat je de zoektocht volledig uit handen geeft. De adviseur moet allerlei informatie bij je losweken, een niet te onderschatten tijdrovend proces.

 

Nadeel 2: volledig onafhankelijk?

Consultants zonder connecties met een CRM-leverancier, zijn in principe onafhankelijk. Maar ook zij hebben misschien door de jaren heen wel een voorkeur ontwikkeld. Zij weten welke leveranciers snel reageren, welke eisen ze stellen, enzovoorts. Kunnen we dan wel nog spreken van volledige onafhankelijkheid?

 

 

Nadeel 3: jouw droomsysteem

Niemand kent je behoeften zo goed als jijzelf. Details kunnen verloren raken in de vertaling door de leverancier. Dat is een risico dat je neemt, wanneer je besluit om met een CRM-consultant in zee te gaan.

 

CRM-vergelijking

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er verschillende voor- en nadelen verbonden aan het advies van een CRM-consultant. Wil je hulp in de zoektocht naar het juiste CRM-systeem, maar wil je tegelijkertijd liever niet investeren in extern advies? Dan kun je altijd nog gebruik maken van gratis, leverancier-onafhankelijke vergelijkingstools. Hier hoef je slechts in te vullen waarnaar je op zoek bent; de tool gaat vervolgens op zoek naar een perfecte match. Makkelijker kan bijna niet!

Gerelateerde berichten

Over ons

Ontdek meer informatie over de zorg op onze site. We posten met grote regelmaat nieuwe teksten. Blijf op de hoogte, volg ons!

Contactgegevens

Via info @ huisartsoldenzaal.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2025 Alle rechten voorbehouden