Geplaatst op
De zorgsector heeft het zwaar, door vele crises en de afgelopen coronapandemie is zorg afgeslankt. Vele processen kosten daardoor meer moeite en meer geld doordat er weinig personeel en materieel beschikbaar is.
ERP-software kan een zorginstelling ondersteunen bij het beheren, optimaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen. Wij leggen u uit hoe een ERP-systeem de zorgsector kan helpen.
Sector zorg: Wat is de situatie?
Factoren als ethiek en empathie spelen een belangrijke rol in de zorg. Uiteindelijk is gezondheid een zeer persoonlijke, gevoelige kwestie. In de hectische dagelijkse gang van zaken is er echter vaak niet de nodige tijd om lange tijd voor elke patiënt individueel te zorgen. Bezuinigingen, het tekort aan geschoolde werknemers, administratieve hindernissen en de nasleep van de pandemie maken het dagelijks werk in tal van medische instellingen moeilijker. Dit wordt gevoeld door zowel artsen als medewerkers en uiteindelijk door de patiënten zelf. Zelfs als fundamentele, structurele problemen in de gezondheidszorg niet kunnen worden opgelost door simpelweg een ERP-oplossing te gebruiken, kunnen branchespecifieke systemen nog steeds helpen om het dagelijkse werk van velen soepeler te maken.
De juiste ERP-software voor de zorg
Om het volledige potentieel van ERP-software te gebruiken, moet het ERP-systeem zijn afgestemd op het gebruik in de betreffende sector waarin het zich bevind. Elke sector is anders door eigen specifieke processen die door een systeem in kaart moet worden gebracht. Veel kenmerken van een ERP-systeem zijn sectoroverschrijdend, maar er zijn enkele fundamentele verschillen waar rekening mee moet worden gehouden als het gaat over de zorgsector:
- Gegevensbescherming: Aan de ene kant zijn de gegevensbescherming eisen in de gezondheidszorg bijzonder hoog. Gezondheidsgegevens zijn zeer gevoelige, persoonlijke gegevens die ten koste van alles moeten worden beschermd tegen toegang door onbevoegden. Op medisch gebied moet hiermee rekening worden gehouden door alle betrokken partijen die met dit soort persoonsgegevens werken.
- Patiëntenwerving: Aan de andere kant verloopt de acquisitie van nieuwe klanten of patiënten vaak anders dan gebruikelijk in andere sectoren. Onder andere doorverwijzingen van patiënten door andere instellingen spelen hierbij een grote rol. Patiënten zijn dus direct zelf op de hoogte van de praktijk, maar worden bijvoorbeeld door een huisarts doorverwezen naar een specialist.
In de veronderstelling hiervan moeten nu enkele belangrijke functies van bedrijfssoftware voor de zorgsector worden onderzocht. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat dit slechts een overzicht is en dat er geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid.
ERP met CRM
Een ERP-systeem kan een CRM-module onder zich hebben, wat voor de zorgsector handig kan zijn. Met CRM kunt u namelijk een elektronisch patiëntendossiër en afsprakenbeheer tot stand brengen.
Elektronisch patiëntendossier
Een elektronisch patiëntendossier, oftewel EPD, bevat alle medische bevindingen en informatie van eerdere onderzoeken en behandelingen van een patiënt buiten de grenzen van een praktijk of ziekenhuis. In het dossier blijft zo alle belangrijke gezondheidsinformatie over een patiënt bewaard. Deze gegevens zijn van onschatbare waarde voor verdere behandelingprocedures. Het digitaliseren van deze informatie zorgt ervoor dat alle belangrijke gegevens te allen tijde beschikbaar zijn en binnen enkele seconden via een centrale locatie toegankelijk zijn.
Afsprakenbeheer
Elektronisch afsprakenbeheer met planningssoftware is een van de belangrijkste instrumenten in het administratieve beheer van klantrelaties in de zorgsector. Door de hectische processen elke dag en strakke planning kan zelfs een kleine vertraging in de ochtend leiden tot verdere, ernstige vertragingen en dus langere wachttijden voor patiënten. Planningssoftware zorgt ervoor dat alle medewerkers toegang hebben tot dezelfde gegevens in hetzelfde systeem. Dit betekent dat zij op elk moment telefonisch of persoonlijk informatie kunnen verstrekken en tegelijkertijd kunnen zien welke afspraken door andere medewerkers zijn geregeld. Herinneringen kunnen ook worden gemaakt met behulp van software-automatiseringen. Deze kunnen dan weer worden doorgegeven aan de patiënten. Zo kunnen medewerkers van de administratie patiënten die de volgende dag een afspraak hebben telefonisch herinneren.
Een ervaren leverancier van ERP: Prodin Business Solutions
Prodin Business Solutions is een leverancier van ERP met meer dan 41 jaar ervaring. Een kernwaarde die zij hebben is continuïteit voor de klant. Het systeem dat zij bieden heeft een uitgebreide functionaliteit. Er zijn CRM-functionaliteiten, mobiele functies en nog meer functionaliteiten te bekennen binnen het systeem.